crayon kid sunflower

Fagcenter for Autisme 
og ADHD Nordjylland

Kontakt

Specialbørnehaven Birken

Storemosevej 31-33
9310 Vodskov

Tlf. 99 31 70 44
Birken-post@aalborg.dk

Kontakt leder:
Tove Lund Thomasen

thomasen@aalborg.dk
Telefon: 99 31 70 50

Forældrefortælling

Jeg var til Bedsteforælderdag i fredags hos jer, og jeg vil gerne sige mange tak for sidst, jeg syntes det var så hyggeligt og jeg nød det virkelig, jeg oplevede varme ro og harmoni, og jeg følte mig rigtig velkommen. Jeg er så lykkelig for at mit Barnebarn er kommet op til jer, er helt sikker på at det er det rigtige for Kasper, der gik kun kort tid før vi kunne mærke en forandring hos Kasper, han stor trives og har det godt hos jer.

Mange varme hilsner fra Kaspers Farmor. ( Else Beck )


Vores yngste søn går i Specialbørnehaven Birken og han stortrives der.
Inden Marcus kom i Birken var hans udvikling gået i stå og vi var meget bekymrede.
Han har fået nogle gode venner som han snakker om.
Han fortæller stolt om en pige som lige er begyndt.
Birken er en rigtig god børnehave for børn med autisme og ADHD.
Der er stor viden om de børns vanskeligheder og stor forståelse
vores situation som forældre.
Vi har fået hjælp herhjemme i form af mange ideer når vi var kørt fast.
Vi bruger billeder til at vise hvad der skal
ske og en hjælp via et bærbart skema, når vi skal ud at rejse.
En meget stor hjælp, da vores søn har brug for megen tryghed også
når vi skal ud at på familiebesøg eller ud at rejse.
Det var en stor hjælp til vores søn og os som familie, at der ingen ventetid
var på en plads i Birken. Han blev henvist hurtigt og kort tid efter kunne vi
se at han udviklede sig rigtigt positivt. Han trives og lærte hurtigt at gøre ting,
som andre børn kan naturligt, men som han var bagefter med, og ikke forstod,
hvordan det skulle gøres. Bare sådan noget som at tage tøj af og på, sidde ved
bordet og være sammen med andre børn og voksne. Og ikke mindst at lege med
andre børn .
I det hele taget har han lært meget, som vi ikke troede ville ske.
Pædagogerne i birken hjælper børn med at blive så selvstændige som muligt og
klare almindelige dagligdags ting, som børn uden autisme og ADHD kan.
Jeg har sat stor pris på al den hjælp mit barn og vi som forældre har fået.
Jeg synes også det er fantastisk som pædagogerne arbejder med børnene og
deler deres viden. De lægger stor vægt på at alle børn trives og udvikler sig.
Vores søn har udviklet sig meget.
VH. Mor til Marcus 4. år


Aksel startede i specialbørnehaven Birken i august 2010, da han var 2 år og 5 måneder. Inden da gik han i dagpleje. Han havde en god og engageret dagplejer, som gjorde alt hvad hun kunne for at rumme og støtte ham, men det var ikke nok til, at han trivedes eller udviklede sig. Desuden satte Aksels problematikker ofte en stopper for de aktiviteter, der skulle foregå i dagplejen, og som forældre var det ubehageligt, at der altid fokuseredes på alt det Aksel ikke kunne.

Da vi i maj 2010 blev opmærksomme på, at Birken fandtes og havde besøgt børnehaven til et åbent hus arrangement, vidste vi, at det var det rette tilbud for Aksel. Pga. ventetider i systemet, havde Aksel endnu ingen diagnose, og vi fik fra alle sider at vide, at det ikke var muligt, at Aksel kunne få en plads i Birken, på trods af at vi vidste, at der var ledige pladser. Vi måtte insistere kraftigt og samlede beskrivelser af Aksel fra alverdens instanser for at dokumentere, at Birken var det rette tilbud til ham. Heldigvis lykkedes det, og Aksel startede i Birken i august 2010, hvor han nu har haft sin hverdag i fire år.

Da Aksel startede i Birken blev der løftet et åg fra vores skuldre. Indtil da var det os forældre, der i blinde, med velmenende råd fra forskellige sider, forsøgte at skabe nogle rammer, som Aksel kunne trives i, men med børnehavestarten mødte vi lige den ekspertise og forståelse for Aksels udfordringer, som var nødvendig, for at han kunne trives og udvikle sig. Vi mærkede med det samme, at Aksel blev glad og tryg af den struktur og pædagogik, han mødte og det skabte mulighed for udvikling.

Vi har været utrolig glade for Birken, som har gjort en stor forskel for Aksel og for resten af vores familie. Vi har følt os hørt og forstået. Vi har fået god hjælp til at implementere den rette struktur og pædagogik hjemme, og Birken har været god til at følge op på de tiltag, vi har taget herhjemme, så der har været en fin sammenhæng i Aksels liv.

Vi har fra starten følt, at de ansatte i Birken har mødt Aksel lige der hvor han er, stillet krav, der passer til ham og givet ham både udfordringer og successer. Det har gjort, at han har udviklet sig og lært rigtig meget og samtidig har det styrket hans selvværd, så han nu efter fire år er helt klar til nye udfordringer i sit skoleliv.

Janni Pilgaard

Mor til Aksel på 6 år med infantil autisme og ADHD


Her er lige et lille indlæg til Birkens hjemmeside om vores oplevelse af at Aksel har gået i Birken. http://flikflakfamilie.dk/en-dag-i-boernehaven/

Forældrefortælling om vores søn Kasper.
Vi er forældre til Kasper, som har diagnosen infantil autisme.

Det var en hård kamp for os overhovedet at få Kasper henvist til udredning, og derfor fik vi først diagnosen i januar 2012, hvor Kasper var næsten 5½ år. Forud for diagnosen havde vi kontakt med det kommunale system siden Kasper var 2 år.

Kasper var en helt utrolig glad og nem baby, der altid var tilfreds. Kasper var meget knyttet til sin mor og meget afhængig af hende. Men allerede inden Kasper blev 1 år, kunne vi se, at han ikke var helt som alle andre. Han kunne nogle helt forunderlige ting, som var meget imponerende, men ikke helt normale. Han begyndte hurtigt efter sin 1 års fødselsdag at sætte ting på rækker og at blive meget ked af det, hvis ikke vi gjorde tingene i en bestemt rækkefølge. Han græd meget, og blev hurtigt bange. Samtidig klamrede han sig mere og mere til mor, og kunne slet ikke være væk fra hende.

Kasper blev storebror kort efter hans 1 års fødselsdag, og derfor startede han først i institution da han blev 2 år. Han startede i en aldersintegreret daginstitution sammen med lillesøster. Men Kasper kunne slet ikke falde til. Han græd og græd, kaldte hele tiden på mor og var utrolig svær at berolige. Han reagerede med angst og protesterede vildt, når hverdagen var anderledes. Det var en stor kamp bare at få ham med ud for at gå en tur.

Derfor blev kommunen ret hurtigt kontaktet, og en kamp, der skulle vare 3½ år begyndte.

Da vi endelig nåede til vejs ende, stod det klart at vores søn havde meget specielle behov og var helt forkert placeret. Han havde fået en støttepædagog, som skulle hjælpe ham, men selv om hun var der, var det en umulig opgave at få Kasper til at trives i børnehaven og derhjemme. Kasper havde udviklet massive ritualer, som ikke kunne brydes. Han var massiv angst for alt hvad han ikke kendte. Han havde svært ved at spise, og ville kun spise meget få ting. Hans udvikling var bagefter på alle områder, og han var begyndt at gå tilbage i sin udvikling igen. Han havde været renlig om dagen, men begyndte igen at lave i bukserne. Han havde tanker om at alle de andre børn i børnehaven var onde og hadede ham. Han trak sig fra det sociale, og havde fundet en bakke oppe i børnehaven, hvor han kunne stå hele dagen og se på biler. Når han skulle være indenfor havde han et vindue, som han stod ved og kiggede ud af.

Nu stod vi så med en diagnose i hånden – det gav en stor forståelse for ham og en tro på, at nu ville han blive flyttet over i en børnehave, der kunne tage sig af hans særlige behov. Kasper var blevet skoleudsat, så han først skulle starte i skole i 2013. Vi hørte om Specialbørnehaven Birken fra et andet forældrepar, og tænkte hurtigt, at det måtte være løsningen for Kasper, for han kunne ikke blive i den børnehave han gik i. Vi troede det ville blive en nem sag at få ham flyttet over i Birken, men vi mødte modstand fra kommunen lige fra starten. Først fik vi at vide, at børn med særlige behov ikke kunne skoleudsættes, så Kaspers skoleudsættelse var derfor ikke aktuel. Så fik vi at vide at han ikke var blevet skoleudsat, for de kunne ikke finde papirerne inde på kommunen. Så fik vi at vide, at forvaltningen ikke kunne placere Kasper i Birken, for det ville koste forvaltningen penge. Men vi var vedholdende, og fik pludselig en plads i Birken.

Og så gik det heldigvis stærkt. Vi kontaktede Specialbørnehaven Birken og fik en aftale om at komme på besøg.

Det var en helt ubeskrivelig oplevelse at komme op til Birken med Kasper i hånden. Vi var selvfølgelig nervøse for Kasper var stadig i dårlig trivsel, og vi havde ingen anelse om, hvordan Kasper ville reagere. Kasper har nemlig svært ved nyt og skal bruge meget tid på at falde på plads.

Men alle vores bekymringer blev gjort til skamme. Vi husker stadig den følelse af varme og kærlighed vi blev mødt med at personalet fra Birken. Det var helt ubeskriveligt. Vi fik en rundvisning, som Kasper var meget interesseret i. Vi husker, at vi gik ned af gangen på den stue, hvor Kasper skulle gå, og Kasper forandrede sig for øjnene af os. Han smilede bredt og blev vildt begejstret, da han så de mange skemaer, der hang på væggen. Kasper var henne og røre ved dem, kigge på dem, og ville også gerne have et. Hans begejstring blev ikke mindre af at se, hvordan der var billeder og boardmaker over det hele, at der var struktur på det hele, og at der var masser af varme hos både børn og voksne.

Det har gjort en massiv forskel på Kasper, at han har gået i Birken. Der er så meget at fortælle om Kaspers trivsel og udvikling siden han startede i Birken. Lynhurtigt kom han i trivsel, og glædede sig til at komme i børnehave hver dag. Der er ansat dybt professionelle og hjertevarme mennesker på stedet, som virkelig gør en forskel.

Birken har givet Kasper mange redskaber i forhold til at håndterer de mange, mange situationer, som han ikke forstår. De har arbejdet med hans motorik, så han i dag kan meget mere end han kunne, da han kom. Han har lært at koncentrere sig om opgaver og har lært at bruge skema og sociale historier til at skabe struktur, overblik og ro for ham. De har udfordret ham med stor succes og Kasper har mange gange rykket sig på alle områder.

Men vigtigst af alt har de give Kasper ro til at kunne udvikle sig. Kasper føler sig ligeværdig, og har nu følelsen af at have gode venner. Herhjemme har det også betydet et bedre forhold til sin lillesøster, og en helt anden familiesituation, fordi Kasper (og os) nu har redskaber til at forstå ham.

Og det er ikke kun i forhold til Kasper, at Birken har været helt exceptionelle. De har hjulpet os med rigtig mange situationer, og har givet råd og vejledning. Vi er altid blevet mødt med varme og forståelse.

Så vi ville bare ønske at vi kunne have haft mere tid for Kasper (og os) i Birken. Vi kom med dreng, der var så presset, at han var ved at gå tilbage i sin udvikling, var på overarbejde bare for at kunne komme igennem dagen og havde så mange ritualer, at han ikke havde overskud til noget andet. Det gav mange timer med skrig og angst hjemme. Nu går vi herfra med en dreng i stor trivsel, en dreng, der har udviklet sig på alle områder, en dreng, der har mod på at møde verden (og er skoleparat) og en dreng, der ganske vist har ritualer, men slet ikke så mange og slet ikke så energikrævende for ham. Han er klar til næste skridt og er i udvikling.

Birken har virkelig gjort en stor forskel for Kasper og os som familie.

Med venlig hilsen

Helle og Anders
(forældre til Kasper)